Er bestaan zoveel misverstanden rondom Botox.

Het wijdst verbreide is wel dat men iets op kan vullen met Botox . Hoe vaak mij niet gevraagd is om lippen met Botox op te vullen … Dat is echter onmogelijk, want Botox is geen “filler”, maar een spierverslapper ! In lippen gespoten zou de mond er qua vorm bepaald niet op vooruit gaan …

Botox is zeer geschikt om mimiek (tijdelijk) uit te schakelen, daar waar die mimiek als storend wordt ervaren. Bijvoorbeeld tussen de wenkbrauwen (de fronslijnen), naast de ogen (de kraaienpootjes) en op het voorhoofd (de horizontale lijnen, die verschijnen of verergeren bij verbaasd kijken). Voor acteurs is Botox dus uit den boze, en ik vind het knap hoe een Nicole Kidman, met haar spiegelgladde, bewegingloze voorhoofd, zich desondanks in het filmwereldje kan handhaven !

Een ander misverstand is, dat Botox overal ter wereld hetzelfde goedje is, kant en klaar aangeleverd. Fout : Botox is een merknaam, en er zijn nog vele andere merken op de markt, zoals Dysport, Azzalure, Bocouture, Vistabel. De overeenkomst tussen de verschillende merken die voor cosmetische toepassing worden gebruikt is, dat de werkzame stof het botulinetoxine type A is. Het verschil in werking en werkingsduur tussen de verschillende merken is echter evident. Daarnaast wordt door sommige artsen merkloze botulinetoxine, de zogenaamde “Chinese botox”, gebruikt. Dit is spul van dubieuze kwaliteit, afkomstig uit het Verre Oosten, en spotgoedkoop in te kopen. U kunt na gebruik van dit materiaal interessante bijwerkingen verwachten … Botox wordt bovendien niet kant en klaar aangeleverd : het is een poeder, waar wij artsen zelf een door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid fysiologisch-zoutoplossing aan moeten toevoegen.  U begrijpt het al : hier kan flink mee gesjoemeld worden. Ook als er een twee keer zo grote hoeveelheid fysiologisch-zoutoplossing aan het poeder wordt toegevoegd heb je namelijk bruikbare botulinetoxine, alleen werkt het twee keer zo kort !

Als Botox ergens zeer goedkoop wordt aangeboden – zo’n beetje voor inkoopprijs – kun je de bui wel zien hangen …. Goedkoop blijkt toch meestal duurkoop.

Robert Schoemacher, cosmetisch arts