Sommige reclame teksten zijn zo fout, dat ze zelfs goede produkten in een kwaad daglicht stellen.

Een mooi voorbeeld daarvan vond ik vandaag in de Burger King, waar ik wel eens met mijn kinderen kom.
Op de tafel stond een leaflet, die ten doel had de Fair Trade koffie van het merk Max Havelaar te promoten. Maatschappelijk verantwoord merk, goede koffie : daar kan weinig mis gaan, zou je zeggen. Wat lees ik echter : dit is koffie “met prachtige nootachtige tonen en een hint van volle melkchocolade”. Als ik van koffie zou houden (wat al sinds mijn 6e niet het geval is na het drinken van een kopje, waar ik dagen ziek van was) zou de lust me door zo’n tekst snel vergaan.
Al sinds de oertijd wordt dit soort pretentieuze onzin niet meer in kringen van vinologen gebezigd, maar deze tekstschrijver dacht er voor zijn koffieverhaal nog wel indruk mee te maken.

Een ander fout voorbeeld las ik in een advertentie van een Belgische kliniek :  “Te kleine borsten ? Kom naar ons. Wij werken met de beste plastisch chirurgen in Belgie. U hoeft niet langer bang te zijn dat uw echtgenoot de buurvrouw begeert”.
Toen ik het las dacht ik even dat het misschien humoristisch bedoeld was, hoewel dat op zich al misplaatst zou zijn, maar de rest van de advertentie maakte duidelijk dat men zichzelf hoogst serieus nam.

Een voorbeeld van een ordinaire leugen kwam ik tegen in een lokaal sufferdje : “Botox behandeling € 75,- per zone. Behandeling door een top cosmetisch arts. Goed hoeft niet duur te zijn !” .
Botox is een goed produkt, in handen van een ervaren arts, maar het is wel prijzig, qua inkoop. Als een produkt verkocht wordt voor de inkoopprijs, mag je daar als consument je vraagtekens bij zetten. Je krijgt dan ofwel een verdunde versie van het oorspronkelijk produkt, ofwel een B-merk ingespoten. Anders dan de meeste mensen denken is Botox geen kant en klaar produkt, maar een blokje poeder, waaraan wij artsen zelf een bepaalde hoeveelheid fysiologisch zoutoplossing moeten toevoegen.
Bovendien zijn er meerdere merken op de markt, die niet allemaal even goed zijn.
Tenslotte : wanneer ben je een “top” cosmetisch arts ? Dat is voor een leek moeilijk vast te stellen. Jarenlange ervaring is in ieder geval wel vereist als je iedereen een behandeling op maat wilt bieden, en risico’s tot een minimum wilt beperken.
Goedkoop duurkoop gaat hier dus wel degelijk op.

Ik houd niet van wollig en sleets taalgebruik, van borstklopperij, van grappig doen ten koste van anderen, om nog maar te zwijgen van regelrechte misleiding.
Ik sta er op dat de teksten op onze website, leaflets en andere reclame uitingen helder, onomwonden en eerlijk zijn.
En als u vindt dat dit niet het geval is : laat het mij weten, ik sta open voor opbouwende kritiek. Daar worden we allemaal wijzer van.

Robert Schoemacher, cosmetisch arts