Voedsel waar je mooi van wordt: in Japan is dat al jaren een hype. Toen ik vorig jaar Tokyo bezocht, zag ik dat men daar momenteel nog een stapje verder gaat: in alle supermarkten wordt snoep – kauwgum, lollies etc, – verkocht waar gezonde en huidverbeterende stoffen aan zijn toegevoegd. Ideaal om het geweten te sussen: weliswaar snoep ik, maar ik word er toch mooier en gezonder van!

Er zijn in Tokyo zelfs gespecialiseerde chocolade-winkels. Hier kan men aan lange glazen toonbanken fraai verpakte chocolaatjes van de meest uiteenlopende smaken kopen, evenals chocolade- ijs en koekjes; ook kan men er aan tafeltjes zitten, waar allerlei soorten chocoladedranken, -taartjes en andere dingen, zoals fruit, noten en brood, waar de godenspijs in is verwerkt, wordt geserveerd. Uiteraard betreft het hier uitsluitend beauty-chocolade: verrijkt met anti-oxidanten en/of collageen! Pure chocolade met een hoog cacao gehalte bevat overigens sowieso een hoge concentratie flavanol, een sterke anti-oxidant.

Het viel mij op dat er opmerkelijk veel mannen in de winkels kwamen. Tijdens een gesprek met de directeur van Meiji, een van de grootste voedingsmiddelenfabrikanten van Japan, bleek inderdaad dat zij een van de belangrijkste doelgroepen vormen. Nu het argument dat je van chocola dik en lelijk wordt is weggevallen, geven mannen in Japan zich blijkbaar makkelijker over aan deze milde vorm van verslaving… Ook collageen-dranken, die een belangrijk deel van de beauty-food markt uitmaken, zijn in trek bij de heren: maar liefst vijftig procent van de clientèle in Japan is man. Ongekend in Europa, voor welk beauty-product dan ook!  Deze collageen dranken zijn bedoeld om de huid steviger, elastischer en gladder te maken. Japanners zijn überhaupt erg met hun huid en gezondheid bezig; niet voor niets zijn rauwe vis en zeewier- goed voor huid, hart en bloedvaten- er zo populair.

In Nederland mogen wij van het sterke geslacht er dan inmiddels aan gewend zijn ons uiterlijk op te peppen middels sportschool, huidverzorgende crèmes en cosmetische chirurgie, het van binnen uit verzorgen van ons lichaam staat nog in de kinderschoenen ! Op dit moment wordt Beauty Food nog voornamelijk door vrouwen gekocht, maar Nederlandse mannen hebben al eerder bewezen tot een forse inhaalslag op het gebied van uiterlijke verzorging in staat te zijn.

Ik ben nog aan het onderzoeken of we op een of andere manier met zo’n Japanse firma kunnen samenwerken, want die beauty-chocola moet er komen!
Al is het maar omdat ik zelf een ouwe snoeper ben…

Robert Schoemacher, cosmetisch arts